TERUG

Complexe operatie stipt uitgevoerd



Baas BV is een landelijk opererende aannemer voor grote infrastructurele projecten op het gebied van gas, water, elektriciteit, data en warmte- en koudesystemen. Voor de verschillende vestigingen verspreid over Nederland wilde Baas een voice respons menu voor inkomend telefoonverkeer. Dat bleek met het bestaande systeem nog niet zo heel eenvoudig, maar met behulp van Trends ICT kwam er toch een oplossing.

Het telefoonsysteem van Baas bestond uit een Cisco CallManager, die in een extern datacenter was geplaatst en werd beheerd door KPN. De 250 IP-toestellen van Cisco waren via VoIPConnect, een managed IP VPN van KPN, aangesloten op de Cisco CallManager. Om een voice respons menu te kunnen installeren, moest dit systeem een upgrade ondergaan, waarbij hoge kosten in het vooruitzicht lagen.

Baas zocht contact met Trends ICT, dat een oplossing uitwerkte op basis van @COM Business Manager. Voorwaarde voor Baas was dat de managed verbindingen van KPN behouden zouden blijven en dat de 250 telefoontoestellen van Cisco konden blijven gebruikt. In de oplossing van Trends zou de Cisco CallManager stapsgewijs worden vervangen door @COM Business Manager. Bijkomende complicerende factor was dat het centrale knooppunt, de telefonieserver, naar een ander datacenter moest worden verhuisd. Het resultaat was een complexe operatie waarbij veel partijen betrokken waren en enkele kritiek momenten zich zouden voordoen. Op geen enkele wijze mocht de bereikbaarheid van Baas gevaar lopen!

Omzetting per locatie

In gezamenlijk projectteam van Baas, Trends en KPN, onder de regie van Baas, stelde Trends een plan van aanpak op.
De eerste stap was het plaatsen van de @COM Business Manager tussen het binnenkomende telefoonverkeer en de Cisco CallManager. Hierbij was het voice respons systeem direct actief. Inkomende gesprekken werden door de @COM Business Manager verwerkt en gerouteerd naar de toestellen op de Cisco CallManager.

In de volgende stappen werden de toestellen gefaseerd, per locatie, omgezet naar SIP. Deze handeling was door Trends op afstand voorbereid. Baas kon daarbij zelf het gewenste moment kiezen om de toestellen om te zetten. Per locatie werden de toestellen vervolgens aangemeld op de @COM Business Manager. Op het moment dat de laatste locatie was overgezet kon de Cisco CallManager worden afgekoppeld.

Dezelfde functionaliteit

“We zijn zeer tevreden met de loop van dit project,” zegt Hans Hofman, Senior Systeembeheerder van Baas. “Het goede voorbereidende werk en de perfecte afstemming tussen de partijen maakte dit voor ons een zo goed als pijnloze operatie.” Ook over de @COM Business Manager is Hofman zeer te spreken. “De flexibiliteit van het systeem is ongekend.
We beschikken nu over nagenoeg dezelfde functionaliteit als voorheen, plus het door ons gewenste voice respons systeem. En dat alles tegen een aanzienlijk lager investering!”


Neem contact op met onze medewerkers

Stuur een mail

voor meer informatie of een afspraak

mail