TERUG

Tulip Inn Rotterdam: telefonisch bereik essentieel

Een van de essentiële voorzieningen in een hotel is het telefoonsysteem. Vervangen van het complete communicatiesysteem is een kostbare zaak. Toch was dat wat Tulip Inn Rotterdam voor ogen stond. Met de hulp van Trends ICT kon de investering in veel toestellen behouden blijven, mét toevoeging van extra functionaliteit.

Het updaten of vervangen van telecommunicatiesystemen brengt veel kosten met zich mee. Het is dus belangrijk om heel nauwkeurig in kaart te brengen welke behoeften er bij een klant bestaan, en welke echt noodzakelijke investeringen daar tegenover staan. Met 92 kamers, twee conferentiezalen, een restaurant en een bar, is de Tulip Inn in Rotterdam een middelgroot hotel. Het hotel zocht een nieuwe telefooncentrale. De bestaande was inmiddels 10 jaar oud en aan vervanging toe. De bereikbaarheid van het hotel – voor boekingen en hospitality services – is essentieel.

Hybride systeem

Na een uitvoerige analyse adviseerde Trends ICT een Siemens HiPath 3800 centrale, een compleet hybride systeem. Hiermee was het mogelijk om de analoge toestellen op de 92 kamers te behouden. Op de kantoren en de receptie kwamen nieuwe digitale toestellen, respectievelijk OpenStage 15 en OpenStage 40 modellen. De laatste zijn uitgebreide bedienposten, een op de receptie en een tweede in de backoffice.

Het systeem is voorbereid op nieuwe standaarden en ontwikkelingen, zoals Voice over IP (VoIP) en Unified Communications, waarvan Tulip Inn Rotterdam in de toekomst misschien gebruik wil gaan maken.

Koppeling
Heel belangrijk was de koppeling met de bestaande hospitality-software, die centraal via een datacenter in Brussel draait. Via het nieuwe telefoniesysteem worden de gegevens ontsloten en bruikbaar gemaakt voor de bedrijfsvoering van Tulip Inn. Een van de functies daarbij is het automatisch op de rekening van de gast bijschrijven van het telefoongebruik.

Zoals bij dergelijke grote projecten gebruikelijk, kende het implementatietraject enkele obstakels. Maar zowel Tulip Inn als Trends ICT kijken op een geslaagd project terug. “De koppeling met het hospitality-systeem – van derden – liep enige vertraging op, vanwege de complexiteit,” herinnert Arend Bakker, Account Manager voor Tulip Inn bij Trends ICT zich. “Maar dit is door de project manager tijdig in goede banen geleid en opgelost.”

Plezierig
“Doordat er vooraf duidelijk mensen waren toegewezen op dit project, die tijdens het project ook mijn contactpersoon zouden zijn op technisch gebied, kon ik hier makkelijk mee schakelen,” vertelt Eric Slabbekoorn, General Manager van Tulip Inn Rotterdam. “Na het verkooptraject werd ik voorgesteld aan een contactpersoon die voor de uitvoer verantwoordelijk was. Hiermee is de hele installatie ook doorgenomen. Tot slot werd ik voorgesteld aan een uitvoerder. Op die manier wist ik wie ik moest benaderen en hoefde ik weinig toe te lichten over wat er speelde. Binnen alle stappen van het traject, wist ik dus goed bij wie ik terecht kon. Dit heb ik als erg plezierig ervaren.”

Tulip Inn Rotterdam is een viersterrenhotel aan de Maas in Rotterdam, met een prachtig uitzicht op de Erasmusbrug. Het beschikt over 92 kamers, twee conferentiezalen, een bar en een restaurant. In januari 2012 won het hotel de ‘Tulip Inn Hotel of the Year Award 2011’ voor de regio Noord-Europa.


Neem contact op met onze medewerkers

Stuur een mail

voor meer informatie of een afspraak

mail